Friday, February 17, 2012

Tafsir surah al Baqarah ayat 121, 284,285,286

Tafsir: Al-Baqarah:121

Allah berfirman: “Orang-orang yang telah Kami berikan Alkitab kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itu beriman kepadanya. Dan barang siapa yang ingkar kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi”.(Al-Baqarah:121)

Ayat ini mengandung hal-hal sebagai berikut:

1. Sifat sahabat-sahabat Nabi dalam mengikuti Alquran dan mengamalkannya.

Abdullah bin Abbas berkata: “Mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya.” Ia berkata, “Maksudnya adalah mengikuti Alquran dengan yang sebenar-benarnya, menghalalkan apa yang telah dihalalkan, dan mengharamkan apa yang telah diharamkan serta tidak menyelewengkannya dari tempat-tempatnya.”

Qatadah berkata: “Mereka itulah sahabat-sahabat Muhammad saw. yang telah beriman kepada kitab Allah dan membenarkannya, menghalalkan yang telah dihalalkan dan mengharamkan yang telah diharamkan, serta mengamalkan apa yang ada di dalamnya.”

2. Alquran diturunkan untuk direnungkan dan diamalkan.

3. Menganjurkan seorang muslim agar meneladani para pendahulunya, yaitu para sahabat Rasul dan tabiin dalam merenungkan kitab Allah, mempelajarinya dan mengamalkan apa yang ada di dalamnya.

Tafsir Thabari, jilid 1, halaman 518-520


Tafsir: Al-Baqarah:284

Allah Maha Mengetahui semua perbuatanmu sama ada yang zahir, batin, jelas atau tersembunyi.

Maksud ayat:
284. Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi adalah kepunyaan Allah. Dan jika kamu menzahirkan apa yang ada di dalam hati kamu atau kamu memyembunyikannya, nescaya Allah akan menghitung dan menyatakannya kepada kamu. kemudian Dia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan menyiksa sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan (ingatlah), Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. (al-Baqarah, 2: 284).

Ketika ayat ini turun terasa berat terhadap sahabat Nabi s.a.w. dan mereka khuatir (takut) jika dihitung atas semua perasaan dan gejolak dalam hati yang tidak mampu ditahan. Itulah contoh iman dan keyakinan para sahabat Nabi s.a.w itu.

   Abu Hurairah r.a. berkata; ketika turun ayat ini, terasa berat atas sahabat Nabi s.a.w. lalu mereka datang melutut di hadapan Nabi s.a.w. dan berkata: “Ya Rasulullah, kami diwajibkan beberapa amal perbuatan yang dapat kami laksanakan iaitu solat, puasa, sedekah dan jihad, kini telah turun pula ayat ini yang tidak mampu kami laksanakannya.”  Rasulullah s.a.w bersabda (maksudnya): “Apakah kalian akan berkata sepertimana ahli kitab sebelum kamu  ‘سمعنا وعصينا’ (kami dengar tetapi kami mengingkarinya), sebaliknya kalian seharusnya berkata ] سمعنا وأطعنا غفرانك ربنا واليك المصير [ (kami dengar dan kami taat mohon ampun dariMu dan kepadaMu kami akan kembali), maka ketika mereka mengucapkan kalimah itu  berulang-ulang,  Allah  menurunkan  sambungan firmanNya;  ] آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بالله وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ  [ (Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (mereka berkata): "Kami tidak membezakan antara seorang pun  Rasul-rasulnya". Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali". Setelah melaksanakan tuntutan Nabi s.a.w. itu, maka Allah menurunkan sambungan ayatnya yang memansukhkan ayat  ] لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا [ (Allah tidak membebani seseorang dengan tanggungjawab melainkan apa yang terdaya olehnya, dia mendapat pahala terhadap kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa terhadap kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengambil kira terhadap kami jika kami lupa atau kami tersalah). Maka Allah menyambut setiap doa dalam akhir ayat ini dengan: Na‘am (Ya) yakni pasti diterima oleh Allah.

[

رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا] قَالَ نَعَمْ  [رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا] قَالَ نَعَمْ [رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ] قَالَ نَعَمْ [وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ] قَالَ نَعَمْ

Ibn Jarir meriwayatkan dari Sa ‘id ibn Marjanah berkata: Ketika dia duduk bersama Abdullah ibn Umar, beliau tiba-tiba membaca ayat ini lalu Abdullah ibn Umar berkata: “Demi Allah, andai Allah menuntut kami dengan ini pasti kami binasa, kemudian dia menangis sehingga terdengar sesak nafasnya. Ibn Marjanah berkata; “Maka aku bangun ke tempat Abdullah ibn Abbas dan aku ceritakan kepadanya apa yang dikatakan dan dilakukan oleh Ibn Umar, maka berkata Ibn Abbas: Semoga Allah mengampunkan Abu Abd al-Rahman, sesungguhnya kaum muslimin dahulu merasa sedih sebagaimana sedihnya ketika ayat ini baru diturunkan sehingga Allah menurunkan ayat yang berikutnya ] لا يُكَلِّفُ الله نَفْسًا إِلا وُسْعَهَا [ hingga akhir surah.” 

   Berkata Ibn ‘Abbas; sebenarnya bisikan hatilah yang tidak dapat dielakkan oleh kaum muslimin, sehinggalah Allah menjelaskan bahawa dosa yang diambilkira apabila seseorang itu telah menzahirkan apa yang ada dalam hatinya melalui perbuatan atau pertuturan.

Abu Hurairah r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda:

إِنَّ اللَّهَ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِي مَا حَدَّثَتْ بِهِ أَنْفُسَهَا مَا لَمْ تَعْمَلْ أَوْ تَتَكَلَّمْ 

Maksudnya:
Sesungguhnya Allah memaafkan untukku dan bagi umatku apa-apa yang tergerak di hati selama mana ia belum dilakukan atau diucapkan

Abu Hurairah r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda: 

قَالَ الله عَزَّ وَجَلَّ إِذَا هَمَّ عَبْدِي بِسَيِّئَةٍ فَلَا تَكْتُبُوهَا عَلَيْهِ فَإِنْ عَمِلَهَا فَاكْتُبُوهَا سَيِّئَةً وَإِذَا هَمَّ بِحَسَنَةٍ فَلَمْ يَعْمَلْهَا فَاكْتُبُوهَا حَسَنَةً فَإِنْ عَمِلَهَا فَاكْتُبُوهَا عَشْرًا 

   Maksudnya: 
Jika hambaku berniat akan melakukan kejahatan maka janganlah dicatat lagi dosanya (disebabkan niat tersebut), sekiranya dia melakukan apa yang diniatkan itu maka catatlah baginya satu dosa, dan jika dia berniat untuk melakukan kebaikan tetapi tidak dituruti dengan perlakuannya maka catatlah untuknya satu kebaikan, sekiranya dia melakukan apa yang diniatkan itu maka catatlah baginya sepuluh kebaikan (hasanat).

Abu Hurairah r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda: 

إِذَا أَحْسَنَ أَحَدُكُمْ إِسْلَامَهُ فَكُلُّ حَسَنَةٍ يَعْمَلُهَا تُكْتَبُ لَهُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِ مِائَةِ ضِعْفٍ وَكُلُّ سَيِّئَةٍ يَعْمَلُهَا تُكْتَبُ لَهُ بِمِثْلِهَا 

Maksudnya:
 Abu Hurairah berkata; Rasulullah s.a.w bersabda (maksudnya): Jika sesorang dari kamu melakukan kebaikan dalam Islamnya, maka setiap kebaikan yang dilakukannya itu dicatat baginya sepuluh kali ganda pahalanya dan digandakan pula sehingga tujuh ratus gandaan, manakala setiap kejahatan yang dilakukannya dicatat baginya hanya satu dosa

Abu Hurairah r.a berkata: Datang beberapa sahabat kepada Rasulullah s.a.w lalu bertanya: “Sesungguhnya kami kini merasa dalam hati apa-apa yang kami anggap berdosa jika kami tuturkan (bicarakan)?” Nabi s.a.w bertanya: “Apakah kalian telah merasakan demikian?” Jawab mereka: “Ya.” Maka sabda Nabi s.a.w (bermaksud): “Itulah tanda kemurnian iman.”

Sofwan ibn Muhriz berkata; ketika kami melawat bersama ‘Abdullah ibn ‘Umar r.a tiba-tiba ada seseorang menegurnya dan bertanya; “Ya Ibn ‘Umar apakah yang anda dengar dari Rasulullah s.a.w tentang perbuatan berbisik-bisik?” Jawab Ibn ‘Umar: “Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:

يَدْنُو الْمُؤْمِنُ مِنْ رَبِّهِ حَتَّى يَضَعَ عَلَيْهِ كَنَفَهُ فَيُقَرِّرُهُ بِذُنُوبِهِ تَعْرِفُ ذَنْبَ كَذَا يَقُولُ أَعْرِفُ يَقُولُ رَبِّ أَعْرِفُ مَرَّتَيْنِ فَيَقُولُ سَتَرْتُهَا فِي الدُّنْيَا وَأَغْفِرُهَا لَكَ الْيَوْمَ ثُمَّ تُطْوَى صَحِيفَةُ حَسَنَاتِهِ وَأَمَّا الْآخَرُونَ أَوْ الْكُفَّارُ فَيُنَادَى عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ { هَؤُلَاءِ الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى رَبِّهِمْ أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ }

Maksudnya: 
Seseorang mukmin akan semakin dekat dengan Tuhannya, sehingga ditutupi oleh Tuhan lalu diingatkan tentang dosa-dosanya; “Ingatkan kamu pada dosa ini?” Jawab hambanya: “Aku akui wahai Tuhan” lalu peringatkan lagi dengan beberapa dosa, seterusnya Allah berfirman: “Aku telah menutupi semua itu untukmu semasa di dunia dan kini pada hari ini aku ampunkan untukmu” lalu diserahkan kepadanya lembaran catatan amalan kebaikannya (hasanat) dengan tangan kanannya, manakala orang-orang kafir dan munafiq mereka dipanggil di khalayak umum dan diseru; “Merekalah orang-orang yang mendustakan Tuhan, ingatlah bahawa kutukan Allah itu akan terkena pada orang-orang yang zalim”



Tafsir: Al-Baqarah:285-286

285. Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): "Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain di kalangan Rasul-rasulnya". mereka berkata lagi: Kami dengar dan Kami taat (Kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadamu jualah tempat kembali".

286. Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". (al-Baqarah, 2: 285-286).


Hadith-hadith yang menyebut tentang fadhilat dua ayat ini:

1.  Al-Bukhari meriwayatkan, Ibn Mas‘ud r.a berkata, sabda Nabi s.a.w:

مَنْ قَرَأَ بِالْآيَتَيْنِ مِنْ آخِرِ سُورَةِ الْبَقَرَةِ فِي لَيْلَةٍ كَفَتَاهُ

Maksudnya:
Sesiapa yang membaca dua ayat terakhir dari Surah al-Baqarah pada waktu malam maka telah mencukupi baginya.  (iaitu keperluannya untuk keselamatan dunia dan akhirat telah dipenuhi).

2.  Al-Imam Ahmad meriwayatkan, Abu Dhar r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda:

أُعْطِيتُ خَوَاتِيمَ سُورَةِ الْبَقَرَةِ مِنْ بَيْتِ كَنْزٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ لَمْ يُعْطَهُنَّ نَبِيٌّ قَبْلِي

Maksudnya:
Aku telah diberi penutup Surah al-Baqarah dari perbendaharaan di bawah ‘Arasyh, tidak pernah diberikan kepada nabi sebelumku

3.  Muslim meriwayatkan, Abdullah r.a berkata; ketika Rasulullah s.a.w diisra’kan ke langit di bawa ke Sidrah al-Muntaha di langit yang ke tujuh, di sanalah puncak segala yang naik dari bumi dan tempat turun segala yang turun dari atasnya. Nabi s.a.w membaca: “] إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشَى [ (ketika Sidrah al-Muntaha dilitupi oleh apa yang meliputinya), dan bersabda: Hamparan dari emas.” Kemudian Nabi s.a.w dianugerahi tiga perkara iaitu solat lima waktu, penutup Surah al-Baqarah dan pengampunan bagi umatnya dari dosa-dosa besar selagi ia tidak melakukan syirik

4.  Ahmad meriwayatkan, ‘Uqbah ibn ‘Amir al-Juhani r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda:

اقْرَأْ الْآيَتَيْنِ مِنْ آخِرِ سُورَةِ الْبَقَرَةِ فَإِنِّي أُعْطِيتُهُمَا مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ

Maksudnya:
Bacalah dua ayat terakhir dari Surah al-Baqarah kerana aku diberi keduanya dari perbendaharaan di bawah ‘Arasyh.

5.  Ibn Mardawaih meriwayatkan, Huzaifah r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda:

فُضِّلنا على الناس بثلاث : جعلت صفوفنا كصفوف الملائكة وجعلت لنا الارض كلها مسجدا ، وجعلت لنا تربتها إذا لم نجد الماء طهورا ، وأوتيت هذه الآيات من بيت كنز تحت العرش من آخر سورة البقرة ، لم يعط منهن أحد قبلي ، ولا يعطينه أحد بعدي

Maksudnya:
Kami mendapat kelebihan berbanding umat lain dengan tiga perkara; aku diberi ayat-ayat terakhir dalam Surah al-Baqarah adalah dari simpanan di bawah ‘Arasyh, tidak pernah diberikan kepada seorang pun sebelumku dan tidak akan diberikan kepada seorang pun sesudahku.

6.  Ibn Mardawaih meriwayatkan, Ali r.a berkata; Aku tidak melihat seorang yang mengerti Islam tidur melainkan terlebih dahulu dia membaca ayat al-Kursi dan penutup Surah al-Baqarah, kerana ayat tersebut adalah perbendaharaan kekayaan yang diberikan kepada Nabi s.a.w dari bawah ‘Arasyh.

7.  Al-Tirmidhi meriwayatkan, al-Nu‘man ibn Basyir r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda:

إِنَّ الله كَتَبَ كِتَابًا قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ  والمفصل نافلةالسَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ بِأَلْفَيْ عَامٍ أَنْزَلَ مِنْهُ آيَتَيْنِ خَتَمَ بِهِمَا سُورَةَ الْبَقَرَةِ وَلَا يُقْرَأَانِ فِي دَارٍ ثَلَاثَ لَيَالٍ فَيَقْرَبُهَا شَيْطَانٌ

Maksudnya:
Sesungguhnya Allah telah menulis sebuah kitab sebelum mencipta langit dan bumi sekitar dua ribu tahun, diturunkan daripadanya dua ayat penutup Surah al-Baqarah jika ia dibacakan di rumah sehingga tiga malam, maka rumah itu tidak akan didekati syaitan.

8.  Ibn Mardawaih meriwayatkan, Ibn Abbas r.a berkata; Adalah Nabi s.a.w ketika membaca akhir Surah al-Baqarah dan ayat kursi beliau tertawa, lalu bersabda (bermaksud): “Sesungguhnya kedua-duanya dari perbendaharaan Tuhan al-Rahman di bawah ’Arasyh. Manakala apabila beliau membaca ] مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ الله وَلِيًّا وَلا نَصِيرًا [ (sesiapa yang melakukan kejahatan akan dibalas, dan tiada bagi manusia melainkan dibalas segala perbuatannya, usahanya akan diperlihatkan kemudian dibalas dengan balasan yang tepat) Nabi s.a.w lantas beristirja‘ (membaca ] إِنَّا لله وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ [ ) dan terdiam.

9.  Ibn Mardawaih meriwayatkan, Ma‘qil ibn Yassar r.a berkata; Nabi s.a.w bersabda:

اعطيت فاتحة الكتاب وخواتم سورة البقرة من تحت العرش

Maksudnya:
Aku telah diberi Surah al-Fatihah dan penutup Surah al-Baqarah dari bawah Arasyh dan tambahan surah-surah al-Mufassal.

10.   Ibn Abbas berkata: Ketika Rasulullah s.a.w duduk dan di sisinya ada Jibril a.s, tiba-tiba terdengar bunyi pintu dibuka, lalu Jibril a.s memandang ke langit dan berkata: “Itu pintu langit telah dibuka dan belum pernah sekalipun dibuka.” Maka turun daripadanya malaikat dan mengadap Rasulullah s.a.w sambil berkata: “Terimalah khabar gembira, dua cahaya diberikan kepadamu, belum pernah diberikan kepada seorang nabi pun sebelummu, iaitu Surah al-Fatihah dan penutup Surah al-Baqarah, tidaklah engkau membaca satu huruf dari kedua-dua surah ini dan ayat itu, melainkan pasti engkau akan diberinya.”  Hadis ini juga telah disebut ketika menerangkan fadilat Surah al-Fatihah.     

   Anas ibn Malik r.a berkata; “Ketika turun ayat ini ] آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ [ Rasulullah s.a.w menyambut ayat ini dengan sabdanya: (حق له أن يؤمن) (selayaknya dia beriman).”

Ibn Jarir meriwayatkan dari Jabir r.a berkata; ketika turun ayat ini kepada Rasulullah s.a.w; ] آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ [ berkata Jibril a.s kepada Nabi s.a.w; “Allah memujimu dan umatmu maka pintalah dariNya pasti akan diberi”. Maka Nabi s.a.w langsung meminta dariNya: ] لا يُكَلِّفُ الله نَفْسًا إِلا وُسْعَهَا [ sehingga akhir ayat (Allah tidak akan membebankan seseorang melebihi kemampuannya) kerana Allah sangat pengasih kepada hamba-hambaNya.

   Ayat inilah yang memansukhkan ayat yang diberatkan oleh para sahabat;  ] وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ الله [ Maka Allah jika menghitung (hisab) hanya dalam batas apa yang dapat dikerjakan oleh diri manusia itu. Ada pun terhadap bisikan syaitan dan gerak hati yang tidak dapat dielakkan maka Allah tidak akan memaksa manusia di luar kemampuannya untuk mengawal perkara itu. Dia akan menerima pahala amal kebaikan dan akan menanggung siksa hukuman dari perbuatan jahatnya sendiri, kemudian menuntun berdoa; Ya Tuhan, jangan berkira dengan kami jika kami melanggar batasan kerana terlupa atau tersalah dan tidak sengaja. Langsung dijawab oleh Allah; Ya, atau sudah aku laksanakan.

    Ibn Abbas r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda:

إِنَّ اللَّهَ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِي الْخَطَأَ وَالنِّسْيَانَ وَمَا اسْتُكْرِهُوا عَلَيْهِ

Maksudnya:
Sesungguhnya Allah membebaskan dari umatku kekeliruan dan lupa dan yang dipaksakan keatasnya.

Ummu Darda’ r.a berkata: Nabi s.a.w bersabda:

إن الله تجاوز لأمتي عن ثلاث ، عن الخطأ والنسيان والاستكراه


Maksudnya:
Sesungguhnya Allah memaafkan untuk umatku tiga perkara: Kekeliruan (tidak sengaja), keterlupaan dan yang dipaksakan keatasnya. Abu Bakr berkata; maka aku ceritakan hadith ini kepada al-Hasan, lalu beliau berkata; benar, apakah engkau tidak membaca ayat ] رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا [

Allah berfirman: ] وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا [ (Ya Tuhan jangan dibebankan ke atas kami bebanan-bebanan sebagaimana yang Engkau bebankan ke atas umat-umat sebelum kami). Nabi bersabda: (بُعِثْتُ بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّمْحَةِ ) maksudnya (Aku telah diutus dengan agama yang ringan dan mudah).

Firman Allah: ] رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ [ (Wahai Tuhan jangan dipertanggung ke atas kami kewajipan dan ujian-ujian yang kami tidak sanggup (kuat) untuk menanggungnya). Lalu Allah pun menerima.

   Firman Allah: ] وَاعْفُ عَنَّا [ Maafkan kekurangan dan kesalahan kami. ] [ وَاغْفِرْ لَنَا Dan ampunkan semua dosa kami serta semua perbuatan-perbuatan keji. ] وَارْحَمْنَا [ Kasihanilah kami dengan selalu memberi taufiq dalam pimpinanMu ya Tuhan jangan sampai kami terjerumus dalam penderhakaan dan dosa.

Sesungguhnya seseorang yang telah melakukan dosa memerlukan tiga perkara: Kemaafan dan pengampunan dari Allah, ditutupi dosa tersebut agar tidak diketahui oleh orang lain, diperlihara pada masa akan datang agar tidak terjerumus untuk mengulangi dosa tersebut.

Firman Allah: ] أَنْتَ مَوْلانَا [ Engkau ya Tuhan! pelindung, pemimpin kami, hanya kepadaMu tempat berharap dan berserah diri, tiada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolonganMu.] فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ [ Bantulah kami dalam menghadapi kaum yang menentang agamaMu dan mempersekutukan Engkau. Tolonglah kami dalam menghadapi mereka semua ini.

   Berkata Ibn Jarir dari Ibn Ishaq; sesungguhnya Mu‘adh ibn Jabal biasanya jika selesai membaca surah ayat ini akan membacakan Amin.


Rujukan: Tafsir Ibn Kathir

Surah al-Baqarah, ayat 69-71: Allah penjaga segalanya


Allah s.w.t masih lagi menceritakan sifat mukhalafah Bani Israel terhadap Nabinya dengan mengemukakan persoalan-persoalan yang akhirnya menyusahkan mereka. Mereka yang tidak bersegera dalam mematuhi arahan-arahan yang diwahyukannya oleh Allah kepada mereka di samping sifat keras kepala serta keras hati mereka dengan banyak mempertikaikan Nabi mereka Musa a.s, menyebabkan hampir-hampir mereka dikenakan bala.

Antara persoalan yang mereka kemukakan lagi berkenaan dengan jenis lembu ialah seperti dalam ayat berikut.


AYAT 69-71


Mereka berkata lagi: “Pohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya diterangkanNya kepada kami apa warnanya?” Nabi Musa menjawab: “Bahawasanya Allah berfirman: Bahawa (lembu betina) itu ialah seekor lembu kuning, kuning tua warnanya, lagi menyukakan orang-orang yang melihatnya.”


Mereka berkata lagi: “Pohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya diterangkan-Nya kepada kami lembu betina yang mana satu? Kerana sesungguhnya lembu yang dikehendaki itu kesamaran kepada kami (susah kami memilihnya), dan kami insya-Allah akan mendapat petunjuk (untuk mencari dan menyembelih lembu itu).”


Nabi Musa menjawab: “Bahawasanya Allah berfirman: Sebenarnya (lembu yang dikehendaki itu) ialah lembu betina yang tidak pernah digunakan untuk membajak tanah (sawah bendang), dan tidak pula (digunakan mengangkut air) untuk menyiram tanaman; ia juga tidak cacat dan tidak ada belang pada warnanya”. Mereka berkata: “Sekarang baharulah engkau dapat menerangkan sifat-sifatnya yang sebenar.” Maka mereka pun menyembelih lembu yang tersebut, dan hampir-hampir mereka tidak dapat menunaikan (perintah Allah) itu.


Firman Allah Taala Mereka berkata lagi: “Pohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya diterangkan-Nya kepada kami apa warnanya?” Mereka cuba membuat persoalan berhubung dengan warna lembu selepas dijelaskan sifat lembu lantas Nabi Musa menjawab: “Bahawasanya Allah berfirman: Bahawa (lembu betina) itu ialah seekor lembu kuning, kuning tua warnanya, lagi menyukakan orang-orang yang melihatnya.” Lembu yang berwarna kuning yang nyata kuningnya, elok pandangannya dan amat disukai untuk melihatnya.

Maksud kuning di sini mempunyai dua pendapat:

Kuning yang makruf (dikenali). Inilah pendapat Ibn Abbas, Qatadah, Ibn Zaid, Ibn Qutaibah dan juga al-Zajjaj.
Bahawa ia berwarna hitam. Inilah pendapat al-Hasan al-Basri tetapi disanggah oleh ramai ulama sehingga kata Ibn Qutaibah: “Ini merupakan kesilapan dalam menyebut sifat lembu kerana sifat tersebut amat sesuai kepada unta sahaja.”
Al-Imam al-Nasafi dalam tafsirnya Madarik al-Tanzil berkata: Ini kerana keelokannya. Perkataan surur (suka) ialah kelazatan pada hati ketika mendapat manfaat atau menghasilkannya.

Tetapi malangnya mereka meneruskan persoalan iaitu Mereka berkata lagi: “Pohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya diterangkanNya kepada kami lembu betina yang mana satu? Sengaja mereka mengulang soalan selepas mereka mengetahui usia dan warna lembu bagi menambahkan lagi penjelasan sifatnya dan mereka menyatakan bahawa lembu yang disifatkan tersebut terlalu banyak. Mereka sebenarnya bertanya sehingga soalan yang ketiga sedangkan mereka tidak memenuhi arahan selepas diterangkan yang kedua.

Sebagaimana diriwayatkan oleh Ibn Juraij daripada Qatadah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Mereka diperintahkan dengan yang paling mudah daripada mana-mana lembu betina untuk disembelih. Akan tetapi selepas mereka banyak menyoal selidik ke atas diri mereka, lalu Allah menyukarkan ke atas mereka. Demi Allah kalau mereka tidak membuat pengecualian (perkataan Insya-Allah) nescaya tidak diterangkan bagi mereka walaupun di akhir zaman iaitu mereka sekali-kali tidak akan mendapat hidayat Allah”.

Hadis ini diriwayatkan oleh Ibn Jarir dan ia dihukum mursal. Tidak boleh dihujah dengannya sebagaimana kata Syeikh Syakir.

Justeru kata mereka Kerana sesungguhnya lembu yang dikehendaki itu kesamaran kepada kami (susah kami memilihnya), iaitu masih menjadi kesamaran ke atas kami dan kami masih tidak dapat mengetahui apakah lembu  betina yang diarah untuk disembelih.

Mujurlah mereka berkata dan kami Insya-Allah akan mendapat petunjuk (untuk mencari dan menyembelih lembu itu)”. Kami akan mendapat petunjuk untuk mengenalinya ‘Insya-Allah’. Dan kalaulah mereka tidak berkata dengan kalimah tersebut, nescaya mereka tidak mendapat petunjuk dan hidayah selama-lamanya sebagaimana thabit dalam hadith yang bermaksud: “Kalaulah tidak kerana Bani Israel membuat pengecualian, nescaya tidak dikurmnia kepada mereka sebagaimana telah dikurnia.”

Seterusnya Nabi Musa menjawab: “Bahawasanya Allah berfirman: Sebenarnya (lembu yang dikehendaki itu) ialah lembu betina yang tidak pernah digunakan untuk membajak tanah (sawah bendang), dan tidak pula (digunakan mengangkut air) untuk menyiram tanaman; iaitu lembu yang tidak digunakan untuk perladangan atau untuk mendapatkan air bagi tanaman ia juga tidak cacat dan tidak ada belang pada warnanya.” Iaitu selamat daripada sebarang kecacatan.

Empat pendapat berkenaan maksud tiada kecacatan, iaitu:

Selamat daripada kecacatan. Inilah pendapat Ibn Abbas, Abu al-`Aliah, Qatadah dan Muqatil.
Selamat daripada kerja (tidak digunakan untuk dibuat kerja). Inilah pendapat al-Hasan dan Ibn Qutaibah.
Tidak mempunyai belang. Inilah pendapat Mujahid dan Ibn Zaid.
Elok rupa paras dan bentuk. Inilah pendapat Ata’ al-Kharasani.
Tiada padanya warna lain yang menyalahi warnanya, iaitu lembu yang kuning semuanya. Kemudian Mereka berkata: “Sekarang baharulah engkau dapat menerangkan sifat-sifatnya yang sebenar.” Sekarang kamu menerangkan bagi kami secara terperinci tiada sebarang kekaburan dan kekeliruan.

Sayyid Qutub berkata dalam Fi Zilal al-Quran: Baru sekarang! Seolah-olah keterangan-keterangan yang lepas itu tidak benar belaka, atau seolah-olah mereka tidak yakin bahawa perintah yang disampaikan kepada mereka itu benar kecuali baru sekarang ini sahaja.

Akhirnya, Maka mereka pun menyembelih lembu yang tersebut, dan hampir-hampir mereka tidak dapat menunaikan (perintah Allah) itu. Sekalipun terpaksa membayar harga yang mahal atau takut terdedah rahsia, maka hampir-hampirlah mereka tidak melaksanakannya. Ini kerana:

Terlalu mahal harganya seperti pendapat Ibn Ka`ab al-Khurazi dengan harga yang dinilai daripada emas daripada harta orang yang terbunuh. Begitu juga pendapat yang dihikayatkan oleh Ibn Abbas. Ada pendapat menyatakan dengan timbangannya sebanyak 10 kali ganda. Inilah pendapat yang dinyatakan oleh al-Mawardi dalam kitabnya Al-Nukat wa al-`Uyun.
Kerana mereka takut terdedah siapa sebenarnya pembunuh di kalangan mereka. Inilah pendapat Wahab.
Ibn Abbas berkata: Mereka mencari sifat lembu tersebut selama hampir 40 tahun sehingga ditemuinya di sisi seorang lelaki. Beliau enggan menjualnya kecuali dipenuhi dengan emas yang diletakkan dalam belulang. Inilah pendapat Mujahid, `Ikrimah, Ubaidah, Wahab, Ibn Zaid dan al-Kalbi.

Adapun sebab harga menjadi mahal:

Kerana mereka terlalu banyak bertanya dan bersoal kepada Nabi Musa.
Kerana Allah memuliakan tuan lembu tersebut yang terkenal berbuat baik kepada kedua ibu bapanya.
Al-Imam al-Nawawi dalam kitabnya Matan al-Arbai`en menaqalkan satu hadis daripada Abu Hurairah r.a katanya: Aku dengar Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Apa yang aku tegahkan kamu daripadanya maka hendaklah kamu menjauhinya, dan apa yang aku perintahkan kamu dengannya maka hendaklah kamu kerjakan daripadanya barang yang kamu kuasa. Sesungguhnya  telah binasa orang-orang yang sebelum kamu oleh kerana banyak segala pertanyaan mereka dan perselisihan mereka terhadap nabi-nabi mereka.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Hadis ini menerangkan sebab kebinasaan orang-orang yang terdahulu, iaitu  sesungguhnya telah binasa orang-orang yang sebelum kamu (orang-orang yang terdahulu daripada kamu) kerana banyak pertanyaan mereka dan perselisihan mereka terhadap nabi-nabi mereka.

Difahami daripada keterangan ini iaitu bahawa mereka yang telah binasa dan rosak, bukan kerana kurang kekuatan mereka tetapi kerana banyak sangat pertanyaan yang sengaja mereka ada-adakan atau banyak pula masalah yang mereka reka-rekakan sebagai tanda bantahan terhadap perintah yang diminta mereka kerjakan. Mereka tidak sedar bahawa kerana banyak pertanyaan mereka, banyak pula jawapan mereka, yang pada hakikatnya bukan menyenangkan tetapi menambah lagi kesusahan mereka. Dalam pada itu ada pula pertanyaan yang bukan-bukan sebagaimana pertanyaan kepada Isa a.s, iaitu “Adakah Tuhan engkau berkuasa menurunkan hidangan dari langit-langit?”

Di dalam al-Quran ada diceritakan berkenaan dengan pertanyaan orang-orang zaman dahulu yang diadakan dengan bermacam-macam maksud. Di antaranya, ada yang minta penjelasan atas satu perintah. Mereka tidak hendak melakukan perintah itu selagi belum diberi penjelasan satu persatu sebagaimana yang pernah berlaku pada kisah baqarah (lembu betina) yang diperintahkan kepada Bani Israel untuk disembelih kerana suatu sebab tertentu.

Menurut asal perintah, mereka boleh menyembelih mana-mana lembu yang mereka kehendaki. Tetapi mereka tidak mahu menurut perintah tersebut begitu sahaja. Malahan mereka minta penjelasan tentang umurnya, warnanya dan hal keadaannya. Dengan demikian mereka sendiri menyusahkan diri mereka kerana lembu yang dikehendaki tidak mudah didapati melainkan seekor sahaja dan harganya tersangat mahal, iaitu seberapa banyak ketul emas yang dapat diisi dalam kulitnya. Namun demikian, mereka terpaksa juga membelinya untuk disembelih.

Kalau diringkaskan, maka dapatlah dibahagikan kepada tiga jenis pertanyaan:

Pertanyaan orang yang tidak tahu akan kewajipan agama seperti berwuduk, sembahyang, puasa dan lain-lainnya daripada hukum yang wajib diketahui dan dipelajari untuk diamalkan.
Pertanyaan orang-orang yang hendak menambah pengertian dan fahamnya dalam suatu masalah dalam agama, sama ada yang berkenaan dengan hukum ibadat mahupun yang bertalian dengan mu`amalat seperti jual beli, sewa-menyewa dan lain-lain.
Pertanyaan orang dalam perkara yang tidak difardukan oleh Allah. Inilah yang dimaksudkan oleh hadis yang kesembilan ini. Kerana pertanyaan seperti ini hanya mendatangkan kesukaran sahaja. Dan Nabi pernah menyatakan, “Bahawa suatu yang didiamkan itu adalah rahmat untuk kamu, maka janganlah bertanyakan lagi.”
Al-Syeikh Sya’rawi melalui tafsirnya menyatakan bahawa di sana terdapat seorang lelaki Bani Israel yang salih yang mencari rezeki yang halal dengan penuh keimanan. Ketika hampir menemui ajalnya, beliau hanya memiliki seekor anak lembu betina sedangkan beliau mempunyai isteri dan anak yang masih kecil. Apa yang patut dilakukan dengan hanya memiliki anak lembu betina.

Akhirnya beliau menghadap Allah seraya berdoa, “Ya Allah, aku simpankan anak lembu betina ini kepadamu untuk anak kecilku ini.” Kemudian dilepaskan anak lembu tersebut  ke sebuah ladang tanpa mewasiatkan kepada seseorang pun kecuali menyerah kepada Allah. Apabila anak tersebut besar, kata ibunya, “Ayahmu dahulu pernah meninggalkan pada kamu simpanan di sisi Allah, iaitu anak lembu betina.” Lantas ditanya di mana mungkin didapatinya. Jawab ibunya, “Jadilah seperti ayahmu yang bertawakkal untuk simpan kepada Allah. Begitulah kamu bertawakal untuk minta kepada Allah.”

Selepas anak tersebut berdoa, tiba-tiba datang lembu tersebut, diambilnya untuk ditunjuk kepada ibunya. Ketika berjalan, kaum Bani Israel melihatnya seraya berkata, “Inilah lembu yang kita cari yang dituntut oleh Tuhan.” Mereka menawarkan dengan tiga dinar. Jawab si anak yang salih ini, “Saya perlu bertanya ibu dahulu.” Mereka merasa bimbang lantas menawarkan pula dengan enam dinar. Jawab ibu tersebut, “Ia tidak dijual.” Akhirnya, selepas ditawar, lantas berkatalah anak itu, “Saya tidak akan menjualnya kecuali dipenuhi pada belulangnya dengan emas.” Mereka terpaksa melaksanakan kehendak anak tersebut.

Begitulah kita dapati kebaikan ayah yang menjadikan Allah sebagai penjaga kepada anaknya, nescaya dipermudahkan segala urusannya.

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI

Kisah Adam a.s dalam surah Al Baqarah

 Terjemahan /Bacaan Surah Al Baqarah : http://www.surah.my/2


KISAH NABI ADAM ALAI HIS SALAM

Setelah Allah s.w.t. menciptakan bumi dengan gunung-gunungnya,laut-lautannya dan tumbuh-tumbuhannya, menciptakan langit dengan mataharinya, bulan dan bintang-bintangnya yang bergemerlapan menciptakan malaikat-malaikatnya ialah sejenis makhluk halus yangdiciptakan untuk beribadah menjadi perantara antara Zat Yang Maha Kuasa dengan hamba-hamba terutama para rasul dan nabinya maka tibalah kehendak Allah s.w.t. untuk menciptakan sejenis makhluk lain yang akan menghuni dan mengisi bumi memeliharanya menikmati tumbuh-tumbuhannya, mengelola kekayaan yang terpendam di dalamnya dan berkembang biak turun-temurun waris-mewarisi sepanjang masa yang telah ditakdirkan baginya.

Kekhuatiran Para Malaikat

Para malaikat ketika diberitahukan oleh Allah s.w.t. akan kehendak-Nya menciptakan makhluk lain itu, mereka khuatir kalau-kalau kehendak Allah s.w.t. menciptakan makhluk yang lain itu, disebabkan kecuaian atau kelalaian mereka dalam ibadah dan menjalankan tugas atau kerana pelanggaran yang mereka lakukan tanpa disedari. Berkata mereka kepada Allah s.w.t.:"Wahai Tuhan kami! Buat apa Tuhan menciptakan makhluk lain selain kami, padahal kami selalu bertasbih, bertahmid, melakukan ibadah dan mengagungkan nama-Mu tanpa henti-hentinya, sedang makhluk yang Tuhan akan ciptakan dan turunkan ke bumi itu, nescaya akan bertengkar satu dengan lain, akan saling bunuh-membunuh berebutan menguasai kekayaan alam yang terlihat diatasnya dan terpendam di dalamnya, sehingga akan terjadilah kerosakan dan kehancuran di atas bumi yang Tuhan ciptakan itu."

Allah s.w.t. berfirman untuk menghilangkan kekhuatiran para malaikat itu:
"Aku mengetahui apa yang kamu tidak ketahui dan Aku sendirilah yang mengetahui hikmat penguasaan Bani Adam atas bumi-Ku. Bila Aku telah menciptakannya dan meniupkan roh kepada nya,bersujudlah kamu di hadapan makhluk baru itu sebagai penghormatan dan bukan sebagai sujud ibadah, kerana Allah s.w.t. melarang hamba-Nya beribadah kepada sesama makhluk-Nya."

Kemudian diciptakanlah Adam oleh Allah s.w.t. dari segumpal tanah liat,kering dan lumpur hitam yang berbentuk. Setelah disempurnakan bentuknya ditiupkanlah roh ciptaan Tuhan ke dalamnya dan berdirilah ia tegak menjadi manusia yang sempurna

Iblis Laknatullah Membangkang.

Iblis laknatullah membangkang dan enggan mematuhi perintah Allah s.w.t. seperti para malaikat yang lain, yang segera bersujud di hadapan Adam sebagai penghormatan bagi makhluk Allah s.w.t. yang akan diberi amanat menguasai bumi dengan segala apa yang hidup dan tumbuh di atasnya serta yang terpendam di dalamnya. Iblis laknatullah merasa dirinya lebih mulia, lebih utama dan lebih agung dari Adam, kerana ia diciptakan dari unsur api, sedang Adam dari tanah dan lumpur. Kebanggaannya dengan asal usulnya menjadikan ia sombong dan merasa rendah untuk bersujud menghormati Adam seperti para malaikat yang lain, walaupun diperintah oleh Allah s.w.t..

Allah s.w.t. bertanya kepada Iblis laknatullah:"Apakah yang mencegahmu sujud menghormati sesuatu yang telah Aku ciptakan dengan tangan-Ku?"

Iblis laknatullah menjawab:"Aku adalah lebih mulia dan lebih unggul dari dia. Engkau ciptakan aku dari api dan menciptakannya dari lumpur."Kerana kesombongan, kecongkakan dan pembangkangannya melakukan sujud yang diperintahkan, maka Allah s.w.t. menghukum Iblis laknatullah dengan mengusir dari syurga dan mengeluarkannya dari barisan malaikat dengan disertai kutukan dan laknat yang akan melekat pada dirinya hingga hari kiamat. Di samping itu ia dinyatakan sebagai penghuni neraka.

Iblis laknatullah dengan sombongnya menerima dengan baik hukuman Tuhan itu dan ia hanya mohon agar kepadanya diberi kesempatan untuk hidup kekal hingga hari kebangkitan kembali di hari kiamat. Allah s.w.t. meluluskan permohonannya dan ditangguhkanlah ia sampai hari kebangkitan, tidak berterima kasih dan bersyukur atas pemberian jaminan itu, bahkan sebaliknya ia mengancam akan menyesatkan Adam, sebagai sebab terusirnya dia dari syurga dan dikeluarkannya dari barisan malaikat, dan akan mendatangi anak-anak keturunannya dari segala sudut untuk memujuk mereka meninggalkan jalan yang lurus dan bersamanya menempuh jalan yang sesat, mengajak mereka melakukan maksiat dan hal-hal yang terlarang, menggoda mereka supaya melalaikan perintah-perintah agama dan mempengaruhi mereka agar tidak bersyukur dan beramal soleh.

Kemudian Allah s.w.t. berfirman kepada Iblis laknatullah yang terkutuk itu:
"Pergilah engkau bersama pengikut-pengikutmu yang semuanya akan menjadi isi neraka Jahanam dan bahan bakar neraka. Engkau tidak akan berdaya menyesatkan hamba-hamba-Ku yang telah beriman kepada Ku dengan sepenuh hatinya dan memiliki aqidah yang mantap yang tidak akan tergoyah oleh rayuanmu walaupun engkau menggunakan segala kepandaianmu menghasut dan memfitnah."

Pengetahuan Adam Tentang Nama-Nama Benda.

Allah s.w.t. hendak menghilangkan anggapan rendah para malaikat terhadap Adam dan menyakinkan mereka akan kebenaran hikmat-Nya menunjuk Adam sebagai penguasa bumi, maka diajarkanlah kepada Adam nama-nama benda yang berada di alam semesta, kemudian diperagakanlah benda-benda itu di depan para malaikat seraya: "Cubalah sebutkan bagi-Ku nama benda-benda itu, jika kamu benar merasa lebih mengetahui dan lebih mengerti dari Adam."
Para malaikat tidak berdaya memenuhi tentangan Allah s.w.t. untuk menyebut nama-nama benda yang berada di depan mereka. Mereka mengakui ketidaksanggupan mereka dengan berkata: "Maha Agung Engkau! Sesungguhnya kami tidak memiliki pengetahuan tentang sesuatu kecuali apa yang Tuhan ajarkan kepada kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana."

Adam lalu diperintahkan oleh Allah s.w.t. untuk memberitahukan nama-nama itu kepada para malaikat dan setelah diberitahukan oleh Adam, berfirmanlah Allah s.w.t.kepada mereka: "Bukankah Aku telah katakan padamu bahawa Aku mengetahui rahsia langit dan bumi dan mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan."

Adam Menghuni Syurga.

Adam diberi tempat oleh Allah s.w.t. di syurga dan baginya diciptakanlah Hawa untuk mendampinginya dan menjadi teman hidupnya, menghilangkan rasa kesepiannya dan melengkapi keperluan fitrahnya untuk mengembangkan keturunan. Menurut cerita para ulamat Hawa diciptakan oleh Allah s.w.t. dari salah satu tulang rusuk Adam yang disebelah kiri diwaktu ia masih tidur sehingga ketika ia terjaga, ia melihat Hawa sudah berada di sampingnya lalu ia ditanya oleh malaikat: "Wahai Adam! Apa dan siapakah makhluk yang berada di sampingmu itu?"

Berkatalah Adam: "Seorang perempuan." Sesuai dengan fitrah yang telah diilhamkan oleh Allah s.w.t. kepadanya. "Siapa namanya?" tanya malaikat lagi. "Hawa", jawab Adam. "Untuk apa Tuhan menciptakan makhluk ini?" tanya malaikat lagi. Adam menjawab: "Untuk mendampingiku, memberi kebahagian bagiku dan mengisi keperluan hidupku sesuai dengan kehendak Allah s.w.t.."

Allah s.w.t. berpesan kepada Adam: "Tinggallah engkau bersama isterimu di syurga, rasakanlah kenikmatan yang berlimpah-limpah didalamnya, rasailah dan makanlah buah-buahan yang lazat yang terdapat di dalamnya sepuas hatimu dan sekehendak nasfumu. Kamu tidak akan mengalami atau merasa lapar, dahaga ataupun letih selama kamu berada di dalamnya. Akan tetapi Aku ingatkan janganlah makan buah dari pohon ini yang akan menyebabkan kamu celaka dan termasuk orang-orang yang zalim. Ketahuilah bahawa Iblis itu adalah musuhmu dan musuh isterimu, ia akan berusaha membujuk kamu dan menyeret kamu keluar dari syurga sehingga hilanglah kebahagiaan yang kamu sedang nikmat ini."

Iblis Mulai Beraksi.

Sesuai dengan ancaman yang diucapkan ketika diusir oleh Allah s.w.t. dari syurga akibat bangkangannya dan terdorong pula oleh rasa iri hati dan dengki terhadap Adam yang menjadi sebab sampai ia terkutuk dan terlaknat selama-lamanya tersingkir dari singgahsana kebesarannya. Iblis laknatullah mulai menunjukkan rancangan penyesatannya kepada Adam dan Hawa yang sedang hidup berdua di syurga yang tenteram, damai dan bahagia.

Ia menyatakan kepada mereka bahawa ia adalah kawan mereka dan ingin memberi nasihat dan petunjuk untuk kebaikan dan mengekalkan kebahagiaan mereka. Segala cara dan kata-kata halus digunakan oleh Iblis laknatullah untuk mendapatkan kepercayaan Adam dan Hawa bahawa ia betul-betul jujur dalam nasihat dan petunjuknya kepada mereka. Ia membisikan kepada mereka bahwa larangan Allah s.w.t. kepada mereka memakan buah-buah yang ditunjuk itu adalah kerana dengan memakan buah itu mereka akan menjelma menjadi malaikat dan akan hidup kekal. Diulang-ulangilah bujukannya dengan menunjukkan akan harumnya bau pohon yang dilarang indah bentuk buahnya dan lazat rasanya. Sehingga pada akhirnya termakanlah bujukan yang halus itu oleh Adam dan Hawa dan dilanggarlah larangan Allah s.w.t.

Allah s.w.t. mencela perbuatan mereka itu dan berfirman yang bermaksud: "Tidakkah Aku mencegah kamu mendekati pohon itu dan memakan dari buahnya dan tidakkah Aku telah ingatkan kamu bahawa syaitan itu adalah musuhmu yang nyata."

Adam dan Hawa mendengar firman Allah s.w.t. itu sedarlah ia bahawa mereka telah terlanggar perintah Allah s.w.t. dan bahawa mereka telah melakukan suatu kesalahan dan dosa besar. Seraya menyesal berkatalah mereka: "Wahai Tuhan kami! Kami telah menganiaya diri kami sendiri dan telah melanggar perintah-Mu kerana terkena bujukan Iblis. Ampunilah dosa kami kerana nescaya kami akan tergolong orang-orang yang rugi bila Engkau tidak mengampuni dan mengasihi kami."

Adam dan Hawa Diturunkan Ke Bumi.

Allah s.w.t.telah menerima taubat Adam dan Hawa serta mengampuni perbuatan pelanggaran yang mereka telah lakukan hal mana telah melegakan dada mereka dan menghilangkan rasa sedih akibat kelalaian peringatan Allah s.w.t. tentang Iblis laknatullah sehingga terjerumus menjadi mangsa bujukan dan rayuannya yang manis namun berancun itu.

Adam dan Hawa merasa tenteram kembali setelah menerima pengampunan Allah s.w.t.dan selanjutnya akan menjaga jangan sampai tertipu lagi oleh Iblis laknatullah dan akan berusaha agar pelanggaran yang telah dilakukan dan menimbulkan murka dan teguran Allah s.w.t. itu menjadi pengajaran bagi mereka berdua untuk lebih berhati-hati menghadapi tipu daya dan bujukan Iblis yang terlaknat itu. Harapan untuk tinggal terus di syurga yang telah pudar kerana perbuatan pelanggaran perintah Allah s.w.t., hidup kembali dalam hati dan fikiran Adam dan Hawa yang merasa kenikmatan dan kebahagiaan hidup mereka di syurga tidak akan terganggu oleh sesuatu dan bahawa redha Allah s.w.t. serta rahmatNya akan tetap melimpah di atas mereka untuk selama-lamanya. Akan tetapi Allah s.w.t. telah menentukan dalam takdir-Nya apa yang tidak terlintas dalam hati dan tidak terfikirkan oleh mereka.Allah s.w.t. yang telah menentukan dalam takdir-Nya bahawa bumi yang penuh dengan kekayaan untuk dikelolanya, akan dikuasai kepada manusia keturunan Adam memerintahkan Adam dan Hawa turun ke bumi sebagai benih pertama dari hamba-hambanya yang bernama manusia itu. Berfirmanlah Allah s.w.t. kepada mereka:"Turunlah kamu ke bumi sebahagian daripada kamu menjadi musuh bagi sebahagian yang lain kamu dapat tinggal tetap dan hidup disana sampai waktu yang telah ditentukan."

Turunlah Adam dan Hawa ke bumi menghadapi cara hidup baru yang jauh berlainan dengan hidup di syurga yang pernah dialami dan yang tidak akan berulang kembali. Mereka harus menempuh hidup di dunia yang fana ini dengan suka dan dukanya dan akan menurunkan umat manusia yang beraneka ragam sifat dan tabiatnya berbeza-beza warna kulit dan kecerdasan otaknya. Umat manusia yang akan berkelompok-kelompok menjadi suku-suku dan bangsa-bangsa di mana yang satu menjadi musuh yang lain saling bunuh-membunuh aniaya-menganianya dan tindas-menindas sehingga dari waktu ke waktu Allah s.w.t. mengutus nabi-nabi-Nya dan rasul-rasul-Nya memimpin hamba-hamba-Nya ke jalan yang lurus penuh damai kasih sayang di antara sesama manusia jalan yang menuju kepada redha-Nya dan kebahagiaan manusia di dunia dan akhirat.

Kisah Adam dalam Al-Quran.

Al-Quran menceritakan kisah Adam dalam beberapa surah di antaranya surah Al-Baqarah ayat 30 sehingga ayat 38 dan surah Al-A'raaf ayat 11 sehingga 25

Pengajaran Yang Terdapat Dari Kisah Adam.

Bahawasanya hikmah yang terkandung dalam perintah-perintah dan larangan-larangan Allah s.w.t. dan dalam apa yang diciptakannya kadangkala tidak atau belum dapat dicapai oleh otak manusia bahkan oleh makhluk-Nya yang terdekat sebagaimana telah dialami oleh para malaikat tatkala diberitahu bahawa Allah s.w.t. akan menciptakan manusia - keturunan Adam untuk menjadi khalifah-Nya di bumi sehingga mereka seakan-akan berkeberatan dan bertanya-tanya mengapa dan untuk apa Allah s.w.t. menciptakan jenis makhluk lain daripada mereka yang sudah patuh rajin beribadat, bertasbih, bertahmid dan mengagungkan nama-Nya.

Bahawasanya manusia walaupun ia telah dikurniakan kecergasan berfikir dan kekuatan fizikal dan mental ia tetap mempunyai beberapa kelemahan pada dirinya seperti sifat lalai, lupa dan khilaf. Hal mana telah terjadi pada diri Nabi Adam yang walaupun ia telah menjadi manusia yang sempurna dan dikurniakan kedudukan yang istimewa di syurga ia tetap tidak terhindar dari sifat-sifat manusia yang lemah itu. Ia telah lupa dan melalaikan peringatan Allah s.w.t. kepadanya tentang pohon terlarang dan tentang Iblis laknatullah yang menjadi musuhnya dan musuh seluruh keturunannya, sehingga terperangkap ke dalam tipu daya dan terjadilah pelanggaran pertama yang dilakukan oleh manusia terhadap larangan Allah s.w.t..

Bahawasanya seseorang yang telah terlanjur melakukan maksiat dan berbuat dosa tidaklah ia sepatutnya berputus asa dari rahmat dan ampunan Allah s.w.t. asalkan ia sedar akan kesalahannya dan bertaubat tidak akan melakukannya kembali. Rahmat Allah s.w.t. dan maghfirah-Nya dapat mencakupi segala dosa yang diperbuat oleh hamba-Nya kecuali syirik, walau bagaimana pun besar dosa itu asalkan diikuti dengan kesedaran bertaubat dan pengakuan kesalahan. Sifat sombong dan congkak selalu membawa akibat kerugian dan kebinasaan. Lihatlah Iblis laknatullah yang turun dari singgahsananya dilucutkan kedudukannya sebagai seorang malaikat dan diusir oleh Allah s.w.t. dari syurga dengan disertai kutukan dan laknat yang akan melekat kepada dirinya hingga hari Kiamat kerana kesombongannya dan kebanggaaannya dengan asal-usulnya sehingga ia menganggap dan memandang rendah kepada Nabi Adam dan menolak untuk sujud menghormatinya walaupun diperintahkan oleh Allah s.w.t.

Kelebihan Surah Al Baqarah


Imam al-Baihaqi dari Imam Shalshal berkata: “Barangsiapa membaca Surat Baqarah maka dipakaikan kepadanya mahkota disyurga.”

Imam Ibnu Zanjawai dari Imam Wahab ibn Munabih menyatakan: “Barangsiapa membaca Surat Baqarah dan Ali Imran pada malam Jumaat maka baginya nur cahaya membentang antara Arsy dan dasar bumi.”


UNTUK PERLINDUNGAN DARI SEGALA KEJAHATAN:

· Abu Mas’ud Albadri r.a. berkata bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda;

“Barangsiapa membaca dua ayat dari surat Al-Baqarah, maka cukuplah baginya (dari hal-hal yang membencikan. Dan menurut sebahagian pendapat :sama dengan bersembahyang malam).”

(Riwayat Bukhari & Muslim)

UNTUK MEMOHON AGAR DIKABULKAN:

· Ibnu Abbas r.a. bercerita: Pada suatu ketika Malaikat Jibrail berada disisi Nabi Muhammad s.a.w. , tiba-tiba terdengar suara dari atas, maka ia mengangkat kepalanya dan berkata: “Ini sebuah pintu dilangit, pada hari ini dibuka dan turun seorang malaikat memberi salam dan berkata:

“(Bergembiralah dengan dua cahaya penerangan yang diberikan oleh Allah s.w.t. kepadamu dan belum pernah diberikan kepada seseorang Nabi sebelum kamu iaitu: FATIHUL KITAB dan akhir SURAH AL-BAQARAH. Tiada engkau membaca suatu huruf daripadanya melainkan pasti permintaanmu diberi).”

(Riwayat Muslim)

KEUTAMAAN DUA AYAT AKHIR DARI SURAH AL-BAQARAH:

(Maksudnya) “Rasul telah beriman kepada Al-Quran yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman, semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya. Mereka berkata: “Kami tidak membeza-bezakan antara seseorang dari Rasul-rasulNya, dan mereka mengatakan: Kami patuh dan taat; Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tempat kembali.”

Allah s.w.t. tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala dari kebajikan yang diusahakannya dan mendapat siksa dari kejahatan yang dikerjakannya. Mereka berdoa “Ya Tuhan kami, jangan Engkau bebankan orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami; dan rahmatilah kami, Engkaulah penolong kami, tolonglah kami atas orang-orang kafir.”

(Surah AL-BAQARAH: 285-286)

Untuk perlindungan dari segala kejahatan:

Abu Mas’ud Albadri r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud “Barangsiapa yang membaca dua ayat dari akhir surat Al-Baqarah, maka cukuplah baginya.” (dari hal-hal yang membencikan dan menurut sebahagian pendapat; sama dengan bersembahyang malam)

(Riwayat Bukhari Muslim)

Untuk memohon agar dikabulkan doa:

Ibnu Abbas r.a bercerita:

Pada suatu ketika Jibrail berada disisi Baginda s.a.w., tiba-tiba terdengar suara dari atas, maka ia mengangkat kepalanya dan berkata:

“Ini sebuah pintu dilangit, pada hari ini dibuka dan turun seorang malaikat lalu memberi salam serta berkata:

(Bergembiralah dengan dua cahaya penerangan yang diberikab oleh Allah s.w.t. kepadamu dan belum pernah diberikan kepada seseorang Nabi sebelum kamu, iaitu: Fatihul kitab dan akhir surah Al-Baqarah. Tiada engkau membaca suatu huruf daripadanya melainkan pasti permintaanmu diberi)

(Riwayat Muslim)

Thursday, February 16, 2012

Kelebihan membaca Surah Al baqarah



Antara kelebihan surah Al baqarah seperti yang telah di sabdakan oleh Rasulullah SAW:

1.      Rumah yang di bacakan surah Al baqarah tidak akan dimasuki syaitan

Imam Ahmad, at-Tirmidzi, Muslim dan An-Nasa-I meriwayatkan dari Suhail bin shalih, dari ayahnya, dari abu hurairah bahawa Rasulullah SAW  bersabda :

“ Janganlah kamu menjadikan rumah kamu sebagai kuburan, sesungguhnya rumah yang di bacakan Surah Al Baqarah tidak akan dimasuki syaitan “ At tirmidzi mengatakan : hadis ini hasan sahih

Syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan surah Al baqarah.

Dari Abdullah bin Mas’ud, ia berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda :

“ Semoga aku tidak mendapatkan salah seorang daripada kamu meletakkan salah satu kakinya diatas kaki yang lain sambil menyanyi dan meninggalkan surah Al Baqarah tanpa membacanya, sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan surah Al baqarah. Sesungguhnya rumah yang paling kosong adalah rumah yang hampa dari kitab Allah ( Al-Quran ) “
 Hadis riwayat An-Nas-I dalam kitab al-yaum wa al-lailah

Abdullah bin Mas’ud mengatakan : Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat dari surah Al baqarah iaitu ayat
-        Surah Al baqarah ayat 1-5
-        Ayat kursi dan 2 ayat berikutnya
-        Surah Al Baqarah ayat 284-286

Maka syaitan tidak akan masuk kerumahnya pada malam itu.

Dalam satu riwayat lain disebutkan bahawa dia dan keluarganya tidak akan didekati syaitan dan apa yang dibencinya ( binatang buas seumpamanya ). Dan tidaklah ayat ini jika bicakan kepada orang gila akan membuatkannya sadar.

2.       Malaikat bersama dengan orang yang membaca surah Al baqarah

Ini merupakan salah satu fadhilat dan  kelebihan surah Al baqarah kepada pembacanya. Al Bukhari meriwayatkan dari Al-laits, dari yazid bin Al-Haad, dari Muhammad bin Ibrahim, dari Usaid bin Hudhair :

“ Pada suatu malam dia membaca surah Al-Baqarah sementara kudanya ditambat berhampiran dengannya. Tiba-tiba kudanya itu pun berputar-putar. Ketika Usaid berhenti membaca, kudanya itu pun kembali tenang. Kemudian Usaid membacanya kembali dan kudanya itu pun  kembali bergerak dan berputar-putar. Tatkala dia berhenti membaca, kudanya kembali diam. Kemudian dia membacanya lagi, kudanya itu pun bergerak dan berputar-putar. Maka dia pun berhenti membacanya sedangkan puteranya  Yahya berada berhampiran kuda tersebut. Oleh kerana berasa bimbang dan kasihan kuda itu akan memijak anaknya, dia pun mengambil anaknya seraya penglihatannya mengadap ke langit dan dia melihat satu bayangan putih ( berkelip-kelip ) sampai dia tidak melihatnya lagi.

Ketika pagi menjelang, dia pun menceritakan perihal tersebut kepada Rasulullah SAW. Rasulullah bersabda
“Wahai putera Hudhair, baca terus” Dia menjawab “ Ya Rasulullah, aku merasa bimbang kepada Yahya kerana dia berada dekat dengan kuda tersebut. Kemudian aku mengangkat kepalaku dan melihat ke langit, tiba-tiba aku melihat seperti suatu bayangan yang mirip lampu-lampu. Setelah itu aku keluar rumah dan melihatnya sampai aku tidak melihatnya lagi.”

“Tahukah engkau apa itu “ Tanya Rasulullah. “ Tidak “ Jawabnya.

Beliau pun bersabda “ itulah malaikat yang mendekatimu untuk mendengar suara bacaanmu. Seandainya kamu terus membacanya  (sampai pagi ), nescaya pagi ini manusia akan dapat melihatnya tanpa terhalang.

3.       Mendapat syafaat ketika di padang mahsyar.

Surah Al baqarah dan surah Ali’- Imran dipanggil surah az-Zahrawain yang apabila dibaca akan mendapat syafaat di padang mahsyar kelak.  Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Umamah, dia berkata:

“ Aku pernah memdengar Rasulullah bersabda: “ Bacalah Al-Quran kerana Al-quran itu akan memberi syafaat kepada pembacanya di Akhirat kelak. Dan bacalah az-Zahrawain iaitu Surah Al-Baqarah dan Ali’-Imran, kerana kedua surah itu akan datang pada hari kiamat, seolah-olah keduanya bagai tompokan awan, atau 2 bentuk payung yang menaungi, atau dua kelompok burung yang mengembangkan sayapnya. Keduanya akan berdalih untuk membela pambacanya di hari kiamat. “

4.      Mengelak dari terkena sihir

Kemudian beliau bersabda lagi “ Bacalah Al-Baqarah kerana membacanya akan mendatangkan berkah dan meninggalkanya bererti penyesalan. Dan para tukang sihir tidak akan sanggup menjangkaunya ( si pembaca )” Kedua hadis diatas juga diriwayatkan oleh Muslim dalam kitabnya As-shalah.

Dalam sahih bukhari dan muslim diriwayatkan bahawa Rasulullah pernah membaca kedua-dua surah itu dalam satu rakaat.

Membaca dan mendengar bacaan Surah Al baqarah dengan terjemahan adalah salah satu dari Majlis zikir

Sumber : Dipetik dari kitab Tafsir Ibnu Katsir

Al Baqarah Penyembuh Penyakit




Intipati Surah Al Baqarah: Kisah Adam, Hawa, Habil dan Qabil


Mengenai asal usul Qabil dan Habil.Mereka merupakan anak kepada Nabi yang pertama di turunkan ALLAH ke bumi iaitu Nabi Adam a.s.bermula kisahnya apabila Nabi Adam di ciptakan ALLAH sebagai manusia(khalifah) pertama di muka bumi ini.(Surah al-Baqarah ayat 30)
Dan kemudiannya ALLAH menjadikan pasangan untuk Nabi Adam a.s iaitu Hawa.
Kisah Qabil dan Habil merupakan kisah pembunuhan pertama di dunia.Dan kisah mereka telah di tulis ALLAH dalam al-quran surah al-mai’dah ayat 27-32.Cerita ini bukanlah cerita yang hanya di tuju pada Habil dan Qabil sahaja,malah kisah ini di tujukan pada kesemua manusia untuk di ambil sebagai pengajaran.Cerita ini bukan di reka semata-mata tetapi kisah ini merupakan satu kisah yang merupakan sejarah umat islam.
Di sini kita dapat gambarkan 3 Perkara yang mana kita dapat jadikan sebagai pengajaran :
1- Janganlah kita putuskan hubungan sesama keluarga
2- Kita dapat merasakan semangat persaudaraan diantara adik-beradik seperti mana di Palestin,Lubnan dan sebagainya
3- Mengetahui diri kita sendiri iaitu mengetahui zat-zat dalam diri kita

Dan di dalam kisah ini juga terdapat beberapa penyakit yang perlu kita rawat,antarnya :
1- Takabbur
2- Hasad
3- Bakhil
4- Tamak
5- Keras kepala
6- Marah
Kita perlu ketahui samada kita mempunyai penyakit-penyakit di atas atau tidak,kerana berkemungkinan sahaja dengan sifat-sifat di atas membuatkan diri kita terhalang dari mendapat keizinan ALLAH s.w.t untuk masuk kesyurga-Nya.
Baiklah,sekarang kita masuk ke dalam kisah Qabil dan Habil sepenuhnya :
Watak dalam cerita ini adalah : ayah (Nabi Adam a.s) Ibu (Hawa) 2orang anak lelaki(Qabil dan Habil) dan 2 orang anak perempuan
Nabi Adam dan Hawa merupakan penghuni awal di syurga.Dan Hawa juga merupakan ibu pertama di dunia ini yang mengandung dan mendidik anak-anaknya dengan penuh dugaan.Mereka hidup di Syurga dan kemudiannya di campakkan di Bumi atas kesalah yang mereka dilakukan di syurga.
Mereka tewas dengan hasutan syaitan dengan memakan satu pokok yang di namakan pokok al-khuldi yang di haramkan ALLAH untuk didekati bahkan di makan buah itu.Selepas dari perbuatan mereka itu,Adam dan Hawa di campakkan ke bumi.
Kita lihat satu persatu kronologi kisah dengan mengikut satu persatu penyakit yang perlu kita perbaiki.
1- Hasad :
Surah al-baqarah ayat 30 : ALLAH berfirman yang membawa ma’ani(makna) bahawa sesungguhnya ALLAH menciptakan Nabi Adam sebagai khalifah dan dengan penggilan khalifah itu menjadikan Nabi Adam a.s sebagai seorang manusia yang dipertanggungjawabkan untuk memulakan sesuatu yang soleh di muka bumi.Kemudian datanglah iblis yang amat dengki dengan gelaran yang mulia yang di berikan kepada Nabi Adam a.s dan di sebabkan itu ALLAH berikan gelaran khalifah kepada Nabi Adam a.s bukannya pada iblis , dan ini merupakan penyakit yang pertama iaitu HASAD
2- Takabbur
Surah al-Baqarah ayat 32 : ALLAH berfirman yang membawa ma’ani(maksud) Iblis tidak sesekali akan tunduk dengan Nabi adam dan sesungguhnya Iblis merasakan dirinya lagi mulia dari Nabi Adam a.s kerana dia diciptakan dari api tetapi Nabi Adam di ciptakn dari tanah.Iblis sememangnya tidak mengetahui bahawa tanah akan bertambah kerana merupakan tumbuhan akan tetapi api merupakan satu nyalaan yang pada bila-bila masa sahaja boleh padam dan boleh terbakar. ini merupakan penyakit yang kedua yang perlu kita ubati iaitu TAKABBUR.
3- Keras Kepala
Surah al-isra’ ayat 61-64 : ALLAH berfirman yang mambawa ma’ani(maksud) bahawa iblis merasa keras kepala pada ciptaannya yang di ciptakan dari api.Manakala Adam di ciptakan dari tanah.ini merupakan penyakit yang ketiga kita perlu ubah,iaitu KERAS KEPALA.
4- Tamak
Surah Toha ayat 120 – 123 : ALLAH berfirman yang mambawa ma’ani(maksud) bahawa bisikan syaitan agar memakan buah khuldi yang dilarang ALLAH.Disyurga terdapat pelbagai pokok dan tumbuh-tumbuhan yang boleh di makan,akan tetapi Nabi Adam a.s di bisikkan oleh yang syaitan untuk mendekati pokok itu.Ini lah merupakan salah satu penyakit yang perlu di hindarkan oleh kita semua iaitu TAMAK.
5- Taubat
Selepas Nabi Adam a.s dan Hawa di campakkan di Bumi,mereka merasakan amat menyesal dan sentiasa menangis dengan perbuatan mereka,dan kemudiannya Adam dan Hawa bertaubat pada ALLAH untuk merawat penyakit yang ada,dan kemudiannya ALLAH menerima taubat mereka.Itulah beza di antara Nabi Adam a.s dengan Iblis la’natullah.

Al Baqarah:Al-Quran Dedah Tembelang Yahudi Hancurkan Islam


SAIDINA Ali Abi Talib pernah menzahirkan kata-kata tersimpan maksud yang amat mendalam melalui pengucapannya iaitu ‘orang yang berakal itu ialah orang yang mahu mengambil iktibar dan pengajaran daripada kisah pengalaman orang lain’.

Sebenarnya, kisah kaum bani Israel banyak dirakamkan dalam al-Quran bertujuan mendedahkan tembelang mereka dalam isu keagamaan dan kemanusiaan sejagat. Usah ada daripada kita yang cuba menutup sebelah mata kononnya bersedia mengiktiraf mereka di sebalik matlamat untuk mendapatkan sokongan moral golongan yang telah hilang perasaan serta sifat kemanusiaan ini.

Perkataan Israel pada asalnya bererti pilihan adalah satu sebutan khusus bagi Nabi Yaakub. Oleh itu, bani Israel ialah susur galur keturunan Nabi Yaakub tetapi sekarang mereka lebih dikenali dengan sebutan Zionis.

Allah SWT berfirman bermaksud: “Sesungguhnya, bani Israel ini adalah satu kaum yang dimuliakan Allah SWT suatu ketika dulu. Kebanyakan daripada keturunan bani Israel atau kaum Yahudi, mempunyai kebijaksanaan dan kelebihan yang tidak diberikan terhadap kaum lain.” (Surah Al-Baqarah, ayat 85)

Sebagai bangsa pilihan, mereka dilimpahi nikmat Allah yang tidak diberikan kepada bangsa lain. Antara nikmat itu ialah diutuskan ramai nabi dan rasul yang berasal di kalangan mereka, selain diselamatkan daripada kezaliman Firaun dan bala tenteranya.

Allah SWT berfirman bermaksud: “Wahai bani Israel! Kenangkanlah kamu akan segala nikmat yang-Ku berikan kepadamu, dan sempurnakanlah perjanjian (kamu) dengan-Ku supaya Aku sempurna perjanjian-Ku dengan kamu; dan kepada Akulah saja hendaklah kamu merasa gerun takut, (bukan kepada sesuatu yang lain).” (Surah al-Baqarah, ayat 40)

Walaupun Allah SWT melimpahkan pelbagai nikmat kehidupan, mereka berubah menjadi bangsa lupa diri, sombong, takbur, mempermainkan ayat Allah dan ajaran agama, bahkan tergamak membunuh pendakwah serta nabi mereka sendiri yang sentiasa menyeru ke arah kebaikan dan kesejahteraan hidup.
Al-Quran mendedahkan kejahatan mereka yang langsung tiada sifat manusia. Dalam diri mereka ini tersemat beraneka kejahatan yang tersembunyi dalam hati mereka yang diterjemahkan dengan sifat serta perlakuan jahat.

Dalam satu kisah sahabat, pada suatu hari Abu Ubaidah al-Jarrah bertanya kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah, siapakah manusia paling dahsyat azabnya pada hari kiamat? Baginda menjawab: Seseorang yang membunuh nabi atau orang yang melaksanakan amar makruf nahi mungkar.”

Kemudian Baginda membaca ayat al-Quran bermaksud: “Sesungguhnya orang yang kufur ingkar ayat keterangan Allah dan membunuh Nabi dengan jalan tidak benar, serta membunuh orang yang menyeru manusia berbuat adil, maka sampaikanlah berita kepada mereka dengan azab pedih.” (Surah al-Imran, ayat 21)

Baginda meneruskan ceritanya dengan bersabda: “Wahai Abu Ubaidah, ketahuilah bahawa bani Israel sudah membunuh 43 nabi pada sebelah pagi dalam satu masa.
Kemudian ada 170 orang Israel yang mengajak mereka membunuh nabi berkenaan yang menyeru kepada makruf dan mencegah mereka daripada mungkar tapi mereka membunuhnya pada sebelah petang.” (Riwayat Abu Hatim dan Ibn Jarir).

Sejarah Islam juga mencatatkan kaum Yahudi terkenal dengan sifat khianat dan mungkir janji. Hampir semua perjanjian yang termeterai antara mereka dengan Rasulullah SAW, dikhianati.

Tidak menghairankan seandainya rejim Yahudi di Israel kini kekal mempamerkan sifat yang menjadi darah daging mereka iaitu mengulangi perbuatan khianat dan mungkir janji seperti dilakukan nenek moyang mereka dulu.

Mereka bukan saja mengkhianati seluruh isi perjanjian damai dengan bangsa Palestin, malah dengan angkuh dan sombong tidak bersedia untuk tunduk kepada resolusi diputuskan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkaitan isu perdamaian Asia Barat.

Kisah pengkhianatan kaum Yahudi dulu dan sekarang sekali gus membuktikan kebenaran al-Quran yang mendedahkan tembelang dan sikap kaum Yahudi sebenarnya terhadap isu keagamaan, kemanusiaan dan keamanan sejagat.

Mereka ialah golongan yang tidak boleh dipercayai sama sekali. Justeru, tidak perlu lagi diusahakan sebarang rundingan ataupun perjanjian damai, apatah lagi diadakan hubungan diplomatik serta perdagangan dengan mereka.

Bahkan, umat Islam di bumi Palestin yang dizalimi dan ditindas oleh rejim Zionis itu wajib berjihad demi mempertahankan maruah, harta benda, tanah air serta agama mereka. Penjajahan haram Yahudi yang begitu laparkan tanah di bumi Palestin bertindak melebar penguasaan mereka hasil daripada ‘dasar penaklukan yang menggila’ itu.

Kaum Yahudi sentiasa berusaha dengan pelbagai cara dan helah, sama ada secara terang-terangan mahupun sulit agar kaum Muslimin meninggalkan ajaran agama mereka dan kembali menjadi kufur. Perilaku jahat kaum Yahudi berkenaan dirakamkan dalam al-Quran untuk dijadikan pengajaran kepada umat Islam selepasnya.

Firman Allah bermaksud: “Banyak di antara Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) suka kalaulah kiranya mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir selepas kamu beriman kerana dengki yang timbul dalam diri mereka sendiri, sesudah nyata kepada mereka kebenaran (Nabi Muhammad SAW).” (Surah al-Baqarah, ayat 109).

Al Baqarah: Kisah Harut dan Marut


Dr. Muhammad bin Muhammad Abu Syahbah di dalam bukunya tersebut telah menyebut tafsir yang sebenarnya terhadap ayat 102 dari surah al-Baqarah yang menyebut tentang Harut dan Marut itu. Sebenarnya sebab yang membawa turunnya ayat tersebut ialah apabila Syaitan-syaitan pada ketika dahulu boleh mencuri mendengar berita dari langit. Lalu mereka sampaikannya beserta tambahan kepada pendusta-pendusta yang terdiri daripada para dukun dan bomoh Yahudi yang menulisnya di dalam kitab-kitab mereka, lalu mereka mengajarkannya kepada manusia. Sehinggalah pada zaman Nabi Sulaiman orang menganggap ilmu tersebut adalah dari Nabi Sulaiman. Lalu pendeta-pendeta Yahudi mendakwa dengan ilmu tersebutlah Nabi sulaiman dapat menundukkan insan, jin dan angin yang mengikut perintahnya. Inilah perangai Yahudi yang sentiasa mempersendakan para Nabi as dengan pembohongan-pembohongan mereka. Kerana itu ALLAH berfirman:


وما كفر سليمان و لكن الشياطين كفروا يعلمون الناس السحر


Maksudnya : "Dan tidaklah Sulaiman itu kafir, akan tetapi para syaitanlah yang kafir, mereka mengajarkan manusia akan sihir." (al-Baqarah - 102)


Lalu sambungan ayat di atas ALLAH berfirman :


و ما أنزل على الملكين ببابل هاروت و ماروت


Maksudnya : "Dan tidaklah diturunkan kepada dua Malaikat di Babil, Harut dan Marut... " (hingga akhir ayat)

Yang dimaksudkan apa yang diturunkan kepada dua malaikat di dalam ayat tersebut ialah ilmu sihir yang diturunkan melalui mereka supaya mereka ajarkan kepada manusia bertujuan untuk manusia dapat membezakan antara sihir dan mukjizat Nabi Sulaiman. Maka apa yang berlaku kepada Nabi Sulaiman itu bukanlah sihir akan tetapi mukjizat kenabian daripara ALLAH swt. Dua malaikat tersebut iaitulah Harut dan Marut telah mengingatkan manusia terhadap sihir tersebut, ALLAH berfirman :


و ما يعلمان من أحد حتى يقولا إنما نحن فتنة فلا تكفر


Maksudnya : "Dan tidak mereka berdua (Harut dan Marut) mengajarkan seseorang manusiapun melainkan mereka berdua berkata : "Sesungguhnya kami ujian (atas kamu semua), maka janganlah kamu kufur."

Dr. Muhammad bin Muhammad Abu Syahbah di dalam bukunya tersebut telah menyebut tafsir yang sebenarnya terhadap ayat 102 dari surah al-Baqarah yang menyebut tentang Harut dan Marut itu. Sebenarnya sebab yang membawa turunnya ayat tersebut ialah apabila Syaitan-syaitan pada ketika dahulu boleh mencuri mendengar berita dari langit. Lalu mereka sampaikannya beserta tambahan kepada pendusta-pendusta yang terdiri daripada para dukun dan bomoh Yahudi yang menulisnya di dalam kitab-kitab mereka, lalu mereka mengajarkannya kepada manusia. Sehinggalah pada zaman Nabi Sulaiman orang menganggap ilmu tersebut adalah dari Nabi Sulaiman. Lalu pendeta-pendeta Yahudi mendakwa dengan ilmu tersebutlah Nabi sulaiman dapat menundukkan insan, jin dan angin yang mengikut perintahnya. Inilah perangai Yahudi yang sentiasa mempersendakan para Nabi as dengan pembohongan-pembohongan mereka. Kerana itu ALLAH berfirman:


وما كفر سليمان و لكن الشياطين كفروا يعلمون الناس السحر


Maksudnya : "Dan tidaklah Sulaiman itu kafir, akan tetapi para syaitanlah yang kafir, mereka mengajarkan manusia akan sihir." (al-Baqarah - 102)


Lalu sambungan ayat di atas ALLAH berfirman :


و ما أنزل على الملكين ببابل هاروت و ماروت


Maksudnya : "Dan tidaklah diturunkan kepada dua Malaikat di Babil, Harut dan Marut... " (hingga akhir ayat)

Yang dimaksudkan apa yang diturunkan kepada dua malaikat di dalam ayat tersebut ialah ilmu sihir yang diturunkan melalui mereka supaya mereka ajarkan kepada manusia bertujuan untuk manusia dapat membezakan antara sihir dan mukjizat Nabi Sulaiman. Maka apa yang berlaku kepada Nabi Sulaiman itu bukanlah sihir akan tetapi mukjizat kenabian daripara ALLAH swt. Dua malaikat tersebut iaitulah Harut dan Marut telah mengingatkan manusia terhadap sihir tersebut, ALLAH berfirman :


و ما يعلمان من أحد حتى يقولا إنما نحن فتنة فلا تكفر


Maksudnya : "Dan tidak mereka berdua (Harut dan Marut) mengajarkan seseorang manusiapun melainkan mereka berdua berkata : "Sesungguhnya kami ujian (atas kamu semua), maka janganlah kamu kufur."


Inilah secara ringkas yang dapat saya petik daripada buku tulisan Dr. Muhammad bin Muhammad Abu Syahbah tersebut. Ia jelas tidak ada kaitan langsung dengan kisah dua Malikat yang kufur dengan ALLAH. Ia sekaligus menunjukkan betapa berbezanya penafsiran yang sebenarnya dengan cerita-cerita Israiliyyat kaum Yahudi. Semoga ALLAH menjauhkan kita dari tipu daya mereka. Wallahu a'lam.
Harut dan Marut adalah antara malaikat yang diciptakan oleh Allah tetapi tidak tersenarai dalam 10 malaikat yang wajib diketahui.

Menurut al-Quran:
   
Mereka (membelakangkan Kitab Allah) dan mengikut ajaran-ajaran sihir yang dibacakan oleh puak-puak Syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya) kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya). Dalam pada itu ada juga orang-orang yang mempelajari dari mereka berdua: Ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah dan sebenarnya mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka dan demi sesungguhnya mereka (kaum Yahudi itu) telahpun mengetahui bahawa sesiapa yang memilih ilmu sihir itu tidaklah lagi mendapat bahagian yang baik di akhirat. Demi sesungguhnya amat buruknya apa yang mereka pilih untuk diri mereka, kalaulah mereka mengetahui." (Surah Al-Baqarah, ayat 102)
   
Para mufassirin berlainan Pendapat tentang yang dimaksud dengan 2 orang Malaikat itu. ada yang berpendapat, mereka betul-betul Malaikat dan ada pula yang berpendapat orang yang dipandang saleh seperti Malaikat dan ada pula yang berpendapat dua orang jahat yang pura-pura saleh seperti malaikat.

Raja Babylon ketika itu, ialah Raja Namrud dan beliau amat meminati sihir yang diajar oleh malaikat-malaikat tersebut. Ajaran-ajaran sihir ini telah diturunkan sehinggalah ke hari ini dalam pelbagai bentuk seperti jampi dan mentara.

Selain itu terdapat juga kisah mengenai Harut dan Marut (tidak terdapat di dalam Al Quran) yang dikatakan turun ke bumi sebagai manusia. Mereka yakin bahawa manusia tidak mempunyai banyak cubaan, maka Allah memberi mereka nafsu yang dimiliki oleh manusia. Sebaik sahaja mereka jatuh ke bumi mereka telah dijemput oleh seorang wanita kerumahnya. Mereka telah diberi pilihan, iaitu berzina, membunuh, atau minum arak. Mereka memilih arak kerana menyangka arak merupakan dosa yang paling ringan. Akibat meminum arak mereka menjadi mabuk dan telah berzina dengan wanita tersebut dan kemudian membunuhnya. Selepas itu Allah memberi mereka dua pilihan iaitu diseksa di dunia atau di alam akhirat.
Memandangkan hidup di dunia hanya sementara berbanding akhirat, mereka mengambil hukuman di dunia. Mereka dikatakan digantung secara terbalik disebuah gua di Babil.
Rujukan: al-Qayyim