Friday, February 17, 2012

Tafsir surah al Baqarah ayat 121, 284,285,286

Tafsir: Al-Baqarah:121

Allah berfirman: “Orang-orang yang telah Kami berikan Alkitab kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itu beriman kepadanya. Dan barang siapa yang ingkar kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi”.(Al-Baqarah:121)

Ayat ini mengandung hal-hal sebagai berikut:

1. Sifat sahabat-sahabat Nabi dalam mengikuti Alquran dan mengamalkannya.

Abdullah bin Abbas berkata: “Mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya.” Ia berkata, “Maksudnya adalah mengikuti Alquran dengan yang sebenar-benarnya, menghalalkan apa yang telah dihalalkan, dan mengharamkan apa yang telah diharamkan serta tidak menyelewengkannya dari tempat-tempatnya.”

Qatadah berkata: “Mereka itulah sahabat-sahabat Muhammad saw. yang telah beriman kepada kitab Allah dan membenarkannya, menghalalkan yang telah dihalalkan dan mengharamkan yang telah diharamkan, serta mengamalkan apa yang ada di dalamnya.”

2. Alquran diturunkan untuk direnungkan dan diamalkan.

3. Menganjurkan seorang muslim agar meneladani para pendahulunya, yaitu para sahabat Rasul dan tabiin dalam merenungkan kitab Allah, mempelajarinya dan mengamalkan apa yang ada di dalamnya.

Tafsir Thabari, jilid 1, halaman 518-520


Tafsir: Al-Baqarah:284

Allah Maha Mengetahui semua perbuatanmu sama ada yang zahir, batin, jelas atau tersembunyi.

Maksud ayat:
284. Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi adalah kepunyaan Allah. Dan jika kamu menzahirkan apa yang ada di dalam hati kamu atau kamu memyembunyikannya, nescaya Allah akan menghitung dan menyatakannya kepada kamu. kemudian Dia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan menyiksa sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan (ingatlah), Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. (al-Baqarah, 2: 284).

Ketika ayat ini turun terasa berat terhadap sahabat Nabi s.a.w. dan mereka khuatir (takut) jika dihitung atas semua perasaan dan gejolak dalam hati yang tidak mampu ditahan. Itulah contoh iman dan keyakinan para sahabat Nabi s.a.w itu.

   Abu Hurairah r.a. berkata; ketika turun ayat ini, terasa berat atas sahabat Nabi s.a.w. lalu mereka datang melutut di hadapan Nabi s.a.w. dan berkata: “Ya Rasulullah, kami diwajibkan beberapa amal perbuatan yang dapat kami laksanakan iaitu solat, puasa, sedekah dan jihad, kini telah turun pula ayat ini yang tidak mampu kami laksanakannya.”  Rasulullah s.a.w bersabda (maksudnya): “Apakah kalian akan berkata sepertimana ahli kitab sebelum kamu  ‘سمعنا وعصينا’ (kami dengar tetapi kami mengingkarinya), sebaliknya kalian seharusnya berkata ] سمعنا وأطعنا غفرانك ربنا واليك المصير [ (kami dengar dan kami taat mohon ampun dariMu dan kepadaMu kami akan kembali), maka ketika mereka mengucapkan kalimah itu  berulang-ulang,  Allah  menurunkan  sambungan firmanNya;  ] آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بالله وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ  [ (Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (mereka berkata): "Kami tidak membezakan antara seorang pun  Rasul-rasulnya". Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali". Setelah melaksanakan tuntutan Nabi s.a.w. itu, maka Allah menurunkan sambungan ayatnya yang memansukhkan ayat  ] لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا [ (Allah tidak membebani seseorang dengan tanggungjawab melainkan apa yang terdaya olehnya, dia mendapat pahala terhadap kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa terhadap kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengambil kira terhadap kami jika kami lupa atau kami tersalah). Maka Allah menyambut setiap doa dalam akhir ayat ini dengan: Na‘am (Ya) yakni pasti diterima oleh Allah.

[

رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا] قَالَ نَعَمْ  [رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا] قَالَ نَعَمْ [رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ] قَالَ نَعَمْ [وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ] قَالَ نَعَمْ

Ibn Jarir meriwayatkan dari Sa ‘id ibn Marjanah berkata: Ketika dia duduk bersama Abdullah ibn Umar, beliau tiba-tiba membaca ayat ini lalu Abdullah ibn Umar berkata: “Demi Allah, andai Allah menuntut kami dengan ini pasti kami binasa, kemudian dia menangis sehingga terdengar sesak nafasnya. Ibn Marjanah berkata; “Maka aku bangun ke tempat Abdullah ibn Abbas dan aku ceritakan kepadanya apa yang dikatakan dan dilakukan oleh Ibn Umar, maka berkata Ibn Abbas: Semoga Allah mengampunkan Abu Abd al-Rahman, sesungguhnya kaum muslimin dahulu merasa sedih sebagaimana sedihnya ketika ayat ini baru diturunkan sehingga Allah menurunkan ayat yang berikutnya ] لا يُكَلِّفُ الله نَفْسًا إِلا وُسْعَهَا [ hingga akhir surah.” 

   Berkata Ibn ‘Abbas; sebenarnya bisikan hatilah yang tidak dapat dielakkan oleh kaum muslimin, sehinggalah Allah menjelaskan bahawa dosa yang diambilkira apabila seseorang itu telah menzahirkan apa yang ada dalam hatinya melalui perbuatan atau pertuturan.

Abu Hurairah r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda:

إِنَّ اللَّهَ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِي مَا حَدَّثَتْ بِهِ أَنْفُسَهَا مَا لَمْ تَعْمَلْ أَوْ تَتَكَلَّمْ 

Maksudnya:
Sesungguhnya Allah memaafkan untukku dan bagi umatku apa-apa yang tergerak di hati selama mana ia belum dilakukan atau diucapkan

Abu Hurairah r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda: 

قَالَ الله عَزَّ وَجَلَّ إِذَا هَمَّ عَبْدِي بِسَيِّئَةٍ فَلَا تَكْتُبُوهَا عَلَيْهِ فَإِنْ عَمِلَهَا فَاكْتُبُوهَا سَيِّئَةً وَإِذَا هَمَّ بِحَسَنَةٍ فَلَمْ يَعْمَلْهَا فَاكْتُبُوهَا حَسَنَةً فَإِنْ عَمِلَهَا فَاكْتُبُوهَا عَشْرًا 

   Maksudnya: 
Jika hambaku berniat akan melakukan kejahatan maka janganlah dicatat lagi dosanya (disebabkan niat tersebut), sekiranya dia melakukan apa yang diniatkan itu maka catatlah baginya satu dosa, dan jika dia berniat untuk melakukan kebaikan tetapi tidak dituruti dengan perlakuannya maka catatlah untuknya satu kebaikan, sekiranya dia melakukan apa yang diniatkan itu maka catatlah baginya sepuluh kebaikan (hasanat).

Abu Hurairah r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda: 

إِذَا أَحْسَنَ أَحَدُكُمْ إِسْلَامَهُ فَكُلُّ حَسَنَةٍ يَعْمَلُهَا تُكْتَبُ لَهُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِ مِائَةِ ضِعْفٍ وَكُلُّ سَيِّئَةٍ يَعْمَلُهَا تُكْتَبُ لَهُ بِمِثْلِهَا 

Maksudnya:
 Abu Hurairah berkata; Rasulullah s.a.w bersabda (maksudnya): Jika sesorang dari kamu melakukan kebaikan dalam Islamnya, maka setiap kebaikan yang dilakukannya itu dicatat baginya sepuluh kali ganda pahalanya dan digandakan pula sehingga tujuh ratus gandaan, manakala setiap kejahatan yang dilakukannya dicatat baginya hanya satu dosa

Abu Hurairah r.a berkata: Datang beberapa sahabat kepada Rasulullah s.a.w lalu bertanya: “Sesungguhnya kami kini merasa dalam hati apa-apa yang kami anggap berdosa jika kami tuturkan (bicarakan)?” Nabi s.a.w bertanya: “Apakah kalian telah merasakan demikian?” Jawab mereka: “Ya.” Maka sabda Nabi s.a.w (bermaksud): “Itulah tanda kemurnian iman.”

Sofwan ibn Muhriz berkata; ketika kami melawat bersama ‘Abdullah ibn ‘Umar r.a tiba-tiba ada seseorang menegurnya dan bertanya; “Ya Ibn ‘Umar apakah yang anda dengar dari Rasulullah s.a.w tentang perbuatan berbisik-bisik?” Jawab Ibn ‘Umar: “Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:

يَدْنُو الْمُؤْمِنُ مِنْ رَبِّهِ حَتَّى يَضَعَ عَلَيْهِ كَنَفَهُ فَيُقَرِّرُهُ بِذُنُوبِهِ تَعْرِفُ ذَنْبَ كَذَا يَقُولُ أَعْرِفُ يَقُولُ رَبِّ أَعْرِفُ مَرَّتَيْنِ فَيَقُولُ سَتَرْتُهَا فِي الدُّنْيَا وَأَغْفِرُهَا لَكَ الْيَوْمَ ثُمَّ تُطْوَى صَحِيفَةُ حَسَنَاتِهِ وَأَمَّا الْآخَرُونَ أَوْ الْكُفَّارُ فَيُنَادَى عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ { هَؤُلَاءِ الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى رَبِّهِمْ أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ }

Maksudnya: 
Seseorang mukmin akan semakin dekat dengan Tuhannya, sehingga ditutupi oleh Tuhan lalu diingatkan tentang dosa-dosanya; “Ingatkan kamu pada dosa ini?” Jawab hambanya: “Aku akui wahai Tuhan” lalu peringatkan lagi dengan beberapa dosa, seterusnya Allah berfirman: “Aku telah menutupi semua itu untukmu semasa di dunia dan kini pada hari ini aku ampunkan untukmu” lalu diserahkan kepadanya lembaran catatan amalan kebaikannya (hasanat) dengan tangan kanannya, manakala orang-orang kafir dan munafiq mereka dipanggil di khalayak umum dan diseru; “Merekalah orang-orang yang mendustakan Tuhan, ingatlah bahawa kutukan Allah itu akan terkena pada orang-orang yang zalim”



Tafsir: Al-Baqarah:285-286

285. Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): "Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain di kalangan Rasul-rasulnya". mereka berkata lagi: Kami dengar dan Kami taat (Kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadamu jualah tempat kembali".

286. Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". (al-Baqarah, 2: 285-286).


Hadith-hadith yang menyebut tentang fadhilat dua ayat ini:

1.  Al-Bukhari meriwayatkan, Ibn Mas‘ud r.a berkata, sabda Nabi s.a.w:

مَنْ قَرَأَ بِالْآيَتَيْنِ مِنْ آخِرِ سُورَةِ الْبَقَرَةِ فِي لَيْلَةٍ كَفَتَاهُ

Maksudnya:
Sesiapa yang membaca dua ayat terakhir dari Surah al-Baqarah pada waktu malam maka telah mencukupi baginya.  (iaitu keperluannya untuk keselamatan dunia dan akhirat telah dipenuhi).

2.  Al-Imam Ahmad meriwayatkan, Abu Dhar r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda:

أُعْطِيتُ خَوَاتِيمَ سُورَةِ الْبَقَرَةِ مِنْ بَيْتِ كَنْزٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ لَمْ يُعْطَهُنَّ نَبِيٌّ قَبْلِي

Maksudnya:
Aku telah diberi penutup Surah al-Baqarah dari perbendaharaan di bawah ‘Arasyh, tidak pernah diberikan kepada nabi sebelumku

3.  Muslim meriwayatkan, Abdullah r.a berkata; ketika Rasulullah s.a.w diisra’kan ke langit di bawa ke Sidrah al-Muntaha di langit yang ke tujuh, di sanalah puncak segala yang naik dari bumi dan tempat turun segala yang turun dari atasnya. Nabi s.a.w membaca: “] إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشَى [ (ketika Sidrah al-Muntaha dilitupi oleh apa yang meliputinya), dan bersabda: Hamparan dari emas.” Kemudian Nabi s.a.w dianugerahi tiga perkara iaitu solat lima waktu, penutup Surah al-Baqarah dan pengampunan bagi umatnya dari dosa-dosa besar selagi ia tidak melakukan syirik

4.  Ahmad meriwayatkan, ‘Uqbah ibn ‘Amir al-Juhani r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda:

اقْرَأْ الْآيَتَيْنِ مِنْ آخِرِ سُورَةِ الْبَقَرَةِ فَإِنِّي أُعْطِيتُهُمَا مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ

Maksudnya:
Bacalah dua ayat terakhir dari Surah al-Baqarah kerana aku diberi keduanya dari perbendaharaan di bawah ‘Arasyh.

5.  Ibn Mardawaih meriwayatkan, Huzaifah r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda:

فُضِّلنا على الناس بثلاث : جعلت صفوفنا كصفوف الملائكة وجعلت لنا الارض كلها مسجدا ، وجعلت لنا تربتها إذا لم نجد الماء طهورا ، وأوتيت هذه الآيات من بيت كنز تحت العرش من آخر سورة البقرة ، لم يعط منهن أحد قبلي ، ولا يعطينه أحد بعدي

Maksudnya:
Kami mendapat kelebihan berbanding umat lain dengan tiga perkara; aku diberi ayat-ayat terakhir dalam Surah al-Baqarah adalah dari simpanan di bawah ‘Arasyh, tidak pernah diberikan kepada seorang pun sebelumku dan tidak akan diberikan kepada seorang pun sesudahku.

6.  Ibn Mardawaih meriwayatkan, Ali r.a berkata; Aku tidak melihat seorang yang mengerti Islam tidur melainkan terlebih dahulu dia membaca ayat al-Kursi dan penutup Surah al-Baqarah, kerana ayat tersebut adalah perbendaharaan kekayaan yang diberikan kepada Nabi s.a.w dari bawah ‘Arasyh.

7.  Al-Tirmidhi meriwayatkan, al-Nu‘man ibn Basyir r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda:

إِنَّ الله كَتَبَ كِتَابًا قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ  والمفصل نافلةالسَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ بِأَلْفَيْ عَامٍ أَنْزَلَ مِنْهُ آيَتَيْنِ خَتَمَ بِهِمَا سُورَةَ الْبَقَرَةِ وَلَا يُقْرَأَانِ فِي دَارٍ ثَلَاثَ لَيَالٍ فَيَقْرَبُهَا شَيْطَانٌ

Maksudnya:
Sesungguhnya Allah telah menulis sebuah kitab sebelum mencipta langit dan bumi sekitar dua ribu tahun, diturunkan daripadanya dua ayat penutup Surah al-Baqarah jika ia dibacakan di rumah sehingga tiga malam, maka rumah itu tidak akan didekati syaitan.

8.  Ibn Mardawaih meriwayatkan, Ibn Abbas r.a berkata; Adalah Nabi s.a.w ketika membaca akhir Surah al-Baqarah dan ayat kursi beliau tertawa, lalu bersabda (bermaksud): “Sesungguhnya kedua-duanya dari perbendaharaan Tuhan al-Rahman di bawah ’Arasyh. Manakala apabila beliau membaca ] مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ الله وَلِيًّا وَلا نَصِيرًا [ (sesiapa yang melakukan kejahatan akan dibalas, dan tiada bagi manusia melainkan dibalas segala perbuatannya, usahanya akan diperlihatkan kemudian dibalas dengan balasan yang tepat) Nabi s.a.w lantas beristirja‘ (membaca ] إِنَّا لله وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ [ ) dan terdiam.

9.  Ibn Mardawaih meriwayatkan, Ma‘qil ibn Yassar r.a berkata; Nabi s.a.w bersabda:

اعطيت فاتحة الكتاب وخواتم سورة البقرة من تحت العرش

Maksudnya:
Aku telah diberi Surah al-Fatihah dan penutup Surah al-Baqarah dari bawah Arasyh dan tambahan surah-surah al-Mufassal.

10.   Ibn Abbas berkata: Ketika Rasulullah s.a.w duduk dan di sisinya ada Jibril a.s, tiba-tiba terdengar bunyi pintu dibuka, lalu Jibril a.s memandang ke langit dan berkata: “Itu pintu langit telah dibuka dan belum pernah sekalipun dibuka.” Maka turun daripadanya malaikat dan mengadap Rasulullah s.a.w sambil berkata: “Terimalah khabar gembira, dua cahaya diberikan kepadamu, belum pernah diberikan kepada seorang nabi pun sebelummu, iaitu Surah al-Fatihah dan penutup Surah al-Baqarah, tidaklah engkau membaca satu huruf dari kedua-dua surah ini dan ayat itu, melainkan pasti engkau akan diberinya.”  Hadis ini juga telah disebut ketika menerangkan fadilat Surah al-Fatihah.     

   Anas ibn Malik r.a berkata; “Ketika turun ayat ini ] آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ [ Rasulullah s.a.w menyambut ayat ini dengan sabdanya: (حق له أن يؤمن) (selayaknya dia beriman).”

Ibn Jarir meriwayatkan dari Jabir r.a berkata; ketika turun ayat ini kepada Rasulullah s.a.w; ] آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ [ berkata Jibril a.s kepada Nabi s.a.w; “Allah memujimu dan umatmu maka pintalah dariNya pasti akan diberi”. Maka Nabi s.a.w langsung meminta dariNya: ] لا يُكَلِّفُ الله نَفْسًا إِلا وُسْعَهَا [ sehingga akhir ayat (Allah tidak akan membebankan seseorang melebihi kemampuannya) kerana Allah sangat pengasih kepada hamba-hambaNya.

   Ayat inilah yang memansukhkan ayat yang diberatkan oleh para sahabat;  ] وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ الله [ Maka Allah jika menghitung (hisab) hanya dalam batas apa yang dapat dikerjakan oleh diri manusia itu. Ada pun terhadap bisikan syaitan dan gerak hati yang tidak dapat dielakkan maka Allah tidak akan memaksa manusia di luar kemampuannya untuk mengawal perkara itu. Dia akan menerima pahala amal kebaikan dan akan menanggung siksa hukuman dari perbuatan jahatnya sendiri, kemudian menuntun berdoa; Ya Tuhan, jangan berkira dengan kami jika kami melanggar batasan kerana terlupa atau tersalah dan tidak sengaja. Langsung dijawab oleh Allah; Ya, atau sudah aku laksanakan.

    Ibn Abbas r.a berkata; Rasulullah s.a.w bersabda:

إِنَّ اللَّهَ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِي الْخَطَأَ وَالنِّسْيَانَ وَمَا اسْتُكْرِهُوا عَلَيْهِ

Maksudnya:
Sesungguhnya Allah membebaskan dari umatku kekeliruan dan lupa dan yang dipaksakan keatasnya.

Ummu Darda’ r.a berkata: Nabi s.a.w bersabda:

إن الله تجاوز لأمتي عن ثلاث ، عن الخطأ والنسيان والاستكراه


Maksudnya:
Sesungguhnya Allah memaafkan untuk umatku tiga perkara: Kekeliruan (tidak sengaja), keterlupaan dan yang dipaksakan keatasnya. Abu Bakr berkata; maka aku ceritakan hadith ini kepada al-Hasan, lalu beliau berkata; benar, apakah engkau tidak membaca ayat ] رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا [

Allah berfirman: ] وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا [ (Ya Tuhan jangan dibebankan ke atas kami bebanan-bebanan sebagaimana yang Engkau bebankan ke atas umat-umat sebelum kami). Nabi bersabda: (بُعِثْتُ بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّمْحَةِ ) maksudnya (Aku telah diutus dengan agama yang ringan dan mudah).

Firman Allah: ] رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ [ (Wahai Tuhan jangan dipertanggung ke atas kami kewajipan dan ujian-ujian yang kami tidak sanggup (kuat) untuk menanggungnya). Lalu Allah pun menerima.

   Firman Allah: ] وَاعْفُ عَنَّا [ Maafkan kekurangan dan kesalahan kami. ] [ وَاغْفِرْ لَنَا Dan ampunkan semua dosa kami serta semua perbuatan-perbuatan keji. ] وَارْحَمْنَا [ Kasihanilah kami dengan selalu memberi taufiq dalam pimpinanMu ya Tuhan jangan sampai kami terjerumus dalam penderhakaan dan dosa.

Sesungguhnya seseorang yang telah melakukan dosa memerlukan tiga perkara: Kemaafan dan pengampunan dari Allah, ditutupi dosa tersebut agar tidak diketahui oleh orang lain, diperlihara pada masa akan datang agar tidak terjerumus untuk mengulangi dosa tersebut.

Firman Allah: ] أَنْتَ مَوْلانَا [ Engkau ya Tuhan! pelindung, pemimpin kami, hanya kepadaMu tempat berharap dan berserah diri, tiada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolonganMu.] فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ [ Bantulah kami dalam menghadapi kaum yang menentang agamaMu dan mempersekutukan Engkau. Tolonglah kami dalam menghadapi mereka semua ini.

   Berkata Ibn Jarir dari Ibn Ishaq; sesungguhnya Mu‘adh ibn Jabal biasanya jika selesai membaca surah ayat ini akan membacakan Amin.


Rujukan: Tafsir Ibn Kathir

No comments:

Post a Comment